Երբ Կռազի շոֆեռը ազգային մասունք է, մասնագետը՝ ավելորդ բեռ

Երբ Կռազի շոֆեռը ազգային մասունք է, մասնագետը՝ ավելորդ բեռ
Երբ Կռազի շոֆեռը ազգային մասունք է, մասնագետը՝ ավելորդ բեռ

Հայկական քաղաքական դաշտ կոչված մանկական խաղահրապարակը
Խաբեցիր ինձ մեկ անգամ- ամոթ քեզ: Խաբեցիր երկրորդ անգամ- ամոթ ինձ:
Ժողովրդական
Համաձայն ներկա քաղաքակրթական նորմերի, արտաքնապես ակնհայտ, նշմարելի մտավոր հետամնացություն ցուցաբերողներն ուսանում են հատուկ դպրոցներում, իսկ ոչ նշմարելի մտավոր թերություն ունեցողները հաճախում են նորմալ հանրակրթական դպրոց:

Եթե համակարգն արդար է, ապա տարիների ընթացքում ամեն մեկս մաղվում է իր ունակություններին համապատասխան, կյանք մտնելով կամ որպես 4 դասարանը մի կերպ հաղթահարած կռազի շոֆեռացու, կամ յոթն ավարտած գաջ քաշող, կամ էլ հետագա՝ բարդացող մասնագիտությունների ու կարողությունների ինչ որ սանդղակի անհատ:

Պարզ է, որ ամեն մեկս գիտելիքներ յուրացնելու ու կարողություններ դրսևորելու իր առաստաղն ունի: Այսինքն, օբյեկտիվորեն առկա է մտքի ցածր պոտենցիալներից մինչև մտքի տիտաններն ընկած մի աներևույթ առանցք, որի վրա մտովի տեղադրված անհատներս տարբեր դեր և նշանակություն ունենք թե մեր ու կողքինների և հանրության կյանքում՝ կախված հանրության արժեքայինից:

Վերջին հաշվով, հանրության որոշելիքն է, թե իր մտավոր հետամնացին ու տգետին ինչ տեղ կտա, և իր խելոքին՝ ինչ:

Սովետների օրոք մեր արժեքայինում չկար մեզ՝ հայերիս բնորոշ անհատի ներհանրային դերաբաշխման, պետականության ընկալման ու սպասարկման ֆայլը. համընդհանուր սովետականով էր այն փոխարինված: Բայց և մեզ թվում էր, թե մեզ հատուկ, արդար ու հոյակապ ֆայլը ամեն մեկիս մեջ էլ կա, ուղղակի սովետական բռնատիրականն է այն փակել:

Սովետների վերանալը ոչ թե մեր թաքցված ֆայլը բացեց, այլ մեզ թողեց մեն-մենակ մեր իսկ դեմ: Այսինքն, մեր տգետին, մեր մտավոր հետամնացին ու մեր քիչ թե շատ մասնագետին՝ դեմ հանդիման:

Եւ հենց այս՝ ինքներս մեզ օբյեկտիվ վերաբերվելու խնդիրը, մենք անընդունակ եղանք լուծելու:

Առաջին իսկ օրվանից կանգնեցինք պայմանական ասած կռազի շոֆեր-արժեքավոր մասնագետ երկընտրանքները չտարբերակելու վրա, և պարզվեց, որ կռազի շոֆեռը մեզ համար գրեթե ազգային մասունք է, իսկ մասնագետը՝ ավելորդ բեռ: Կռազի շոֆեռը դարձավ դրության տեր, իսկ մասնագետը՝ գաղթական:

Տեղի ունեցավ տեսականորեն սպասելին՝ անցումային փուլում մտավոր հետամնացն իր տգետ հալով խաբեց նորմալին:

Ի հետևանք, շուռ եկան հանրային նորմերը: Ոստիկանը դարձավ գողի պաշտպանը, դատարանը՝ հանցագործի, իշխանությունները՝ տականքի, և համատարած կարգով էլ՝ գիտունը՝ տգետի ստրուկը:

Եւ քանի որ պետք էր որևէ կերպ բացատրել չդադարող աղետը, հռչակվեց, որ մենք դեռ որ անցումային փուլում ենք:

Գալով տեսականին, փաստենք, որ ուժեղ և թույլ հանրությունների հիմնական տարբերակիչը անհատներին լավագույնս օգտագործելու մեթոդաբանություն և լծակներ ունենալն է:

Ուժեղներն ունեն մեխանիզմներ իրենց նորմալին առաջ քաշելու և պաշտպանելու, մտավոր հետամնացին, տգետին ու աճպարարին էլ մեկուսացնելու ներհանրային ավանդույթն ու գործիքները, իսկ թույլերը՝ ոչ:

Եւ հենց այս թուլությունն էր պատճառը, որ մենք անհույս պետականությամբ մեր աղքատիկ սարերում ենք, իսկ այլոք՝ բարգավաճ կյանքի ու ապահովության մեջ:

Մեր անտեղյակությունն այլ հանրությունների առողջ սկզբունքներից, տրամաբանականից ու նմանատիպ հարցերը լուծելու նրանց փորձից այնքան է հեռու, որ ծայրահեղ ավիրածություններից խուսափելու համար անհապաղ սթափվել է պետք և նոր քայլեր ձեռնարկել:

– Նախ պետք է հասկանալ, թե ինչն է պատճառը, որ մեր ընկալումները ոչ ադեկվատ են մարդկային հայտնիին և ինչու այլոց փորձը չի կարողանում ներթափանցել մեր թերիի մեջ:

– Եթե թուլություններն արդեն իսկ ներդրված են մեր արժեքայինում, ապա ինչպե՞ս է հնարավոր վնասազերծել դրանք և փոխարենը նորը տեղադրել:

Ինչքան էլ դաժան թվա, մարդկային առաջընթացը ֆիզիկական ու մտավոր հաղթանակի հետևանք է՝ պատերազմում, միջանձնային ու հանրային կոնֆլիկտների մեջ, գիտելիքի ու նորի կերտման ասպարեզներում:

Նույնիսկ սրով ու խաբեությամբ տարած պատերազմական հաղթանակն էլ մի նոր հնարավորություն է՝ առաջ կամ հետ գնալու: Հաջորդ՝ խաղաղ կյանքի փուլում հաղթանակը լավագույնս օգտագործողը պատմություն է կերտում և մասնակցում առաջընթացին: Իսկ պարտվողը դուրս է մղվում պատմությունից և նորը կերտելու ասպարեզից իսկ:

Պարտվողի հետագա գոյությունն ընդամենը բնության կամ հաղթողի բարեհաճության հարց է: Եթե ֆիզիկապես չվերանա էլ, պարտվողը թերի է իր հիմնարար դրսևորումների մեջ, որպես հանրություն: Թերի և անընդունակ է նաև ընկալումների մեջ, որովհետև տաբուապատ է ու հաղթականին հասնելու ռացիոնալ մեթոդաբանականն է բացակայում նրա արժեքայինում:

Նման հանրությունն իր սուբյեկտիվ աշխարհընկալման գերին է՝ զուրկ ընթացող իրականը գնահատելու և պակասն ուրիշներից ընդօրինակելու հատկություններից:

Եզրակացություն. Պետականության կորստի հետ կապված մենք ոչ միայն զրկվել ենք պետականության ավանդույթներից, այլ շարունակաբար պարտվելու պատճառով մեր արժեքայինում ամրացել են բազմաթիվ հիմնարար, սկզբունքային, դրվածքային թուլություններ:

Արցախյան ազատամարտում մենք կորցրեցինք այդ թուլություններից զուրկ ազգի սերուցքը: Իսկ դրանից առաջ էլ, մեր արժեքայինից թուլությունները հանելու հարցը բարձրացրած Անդրանիկ ու Նժդեհ էինք արտաքսել երկրից, հազար ու մի փորձանքների մեջ հայտնվել, բայց անընդունակ եղել փաստելու և ինքնախոստովանելու մեր խորքային թուլություններից որևէ մեկը:

Զարմանալի բան է կատարվել՝ պարտվելով դրսերում, մեր մեջի մտավոր հետամնացը ներսում հոխորտացել է ու հանրությանը պարտադրել իր կործանարար արժեքայինը, կռացնելով նրան մինչև իր զրոյական մտավորը:

Նայենք մեր շուրջն այսօր՝ «ստռատեգների» պակաս չկա, բայց նույնիսկ հաղթական պատերազմից հետո արտաքին քաղաքականը ողբալի է: Ներքինում էլ՝ «գործարարների» պակաս չկա, բայց զրոյական արտադրություն է, և հումանիտար վիճակն էլ համարժեք Գենոցիդի հետևանքներին:

Անկախությունից 22 տարի անց, մենք դեռ կանգնած ենք կռազի շոֆեռ-գրագետ մասնագետ երկընտրանքի՝ մեր հանրայինը կարգի գցելու հիմնախնդրի առջև:

Եւ այս տրամաբանական ու գործնական պարադոքս թվացող փաստն է մեր երեկվա, այսօրվա ու վաղվա հիմնական խնդիրը:

Հետևյալ բացատրությունը կա կատարվողին:

Ներիշխանական գզվռտոցը, սպանություններն ու թալանը հայտնի են աշխարհին և ինչ որ առումով նորմալ են համարվում: Մեր օլիգարխը թեկուզ և ունի կռիշ ասածը, բայց և ինքն իրենից սուվերեն ուժ է ներկայացնում, և իշխանությունը ստիպված է հաշվի նստել նրանցից յորաքանչյուրի հետ:

Այսինքն, ներիշխանական հատվածում «ժողովրդավարության ավելի բարձր մակարդակ» է տիրում, քան ընդդիմադիր դաշտում: Իշխանականում ամեն մեկը սուբյեկտ է՝ իր շահերի տերն է ու ամեն մեկն անձնապես է զբաղված իր շահերի սպասարկմամբ: Ամենուր՝ առօրյա կյանքում, շուկայի բաժանման, սեփականության գռփման պրոցեսում, և նույնիսկ պառլամենտ մտնելիս նրանք ֆիզիկականով ու իրական պոտենցիալների ուժով են իրենց իրավունքները հաստատում:

 

Ամբողջական հոդվածը կարող եք կարդալ այստեղ