Սբ Մարեզի տոնը, մարթուխանը, երգն ու պարը. Հայաստանի ասորական համայնքը՝ մեծ տոնախմբության մեջ

Սբ Մարեզի տոնը, մարթուխանը, երգն ու պարը. Հայաստանի ասորական համայնքը՝ մեծ տոնախմբության մեջ
Սբ Մարեզի տոնը, մարթուխանը, երգն ու պարը. Հայաստանի ասորական համայնքը՝ մեծ տոնախմբության մեջ

Հայաստանում ապրող շուրջ 3400 ասորիներ հունիսի 14-ին իրենց ամենասիրված Սուրբ Մարեզի տոնը սկսում են նշել վաղ առավոտից` ավանդական մարթուխան (անալի հալվա) պատրաստելով:
Ամենամեծ ասորական համայնքը, որը գտնվում է Վերին Դվինում, ողջ օրվա ընթացքում Սբ Մարեզի մատուռի մոտ հավաքվում է մոմավառության, այնուհետև յուրաքանչյուրը վերցնում է իր մարթուխանը և տոնը շարունակում տանը:
Մարթուխանը պատրաստում են ձվով, կաթով, ալյուրով ու յուղով, որը լցնում են մեծ կաթսայի մեջ և դնում թոնրի վրա: 2 ժամ թոնրի կրակին խառնելուց հետո այն պատրաստ է: Այնուհետև պատրաստի մարթուխանը լցնում են լավաշի մեջ ու փաթաթում:
«Սա ասորիների մատաղն է, որ միշտ պատրաստում ենք այս օրը: Գյուղացիներից ամեն մեկը մի բան է բերում, մեկը՝ ձու, մյուսը՝ կաթ, ու պատրաստելիս բոլորին բաժին ենք հանում: Ուտելիս պետք է անպայման նպատակ պահել: Իսկ հղի կանայք եփելու ժամանակ 7 անգամ պտտվում են կաթսայի շուրջը, և պատրաստի մարթուխանն առաջինն իրենք են փորձում: Ուտելուց հետո մարմնի որ մասին կպնեն, երեխայի վրա այդ մասում խալ կլինի»,- բացատրում է Նատալյա Բադալովան:

Թոնրատանը տարածված է մարթուխանի բույրը. կարելի է մի լավ նպատակ պահել ու ուտել մեկ մարթուխան:

Ըստ ասորական ավանդույթի՝ մարթուխանը միշտ պատրաստում են մեկի տանը, այնուհետև բաժանում ողջ համայնքին: Արդեն քանի տարի է` այն պատրաստում են Սբ Մարեզի մատուռի հետևում գտնվող ասորիների տանը, որտեղ ապրում է և Նատալյա Բադալովան, ով ազգությամբ ռուս է, բայց ամուսնացել է ասորիի հետ:

Նրա ամուսնու եղբայրը՝ Վովա Բադալովը, պատմում է, որ հին ասորիները 1820-ականներին, երբ Իրանի Ուրմիա քաղաքից գաղթել են Հայաստան, վերցրել են այնտեղի Սբ Մարեզ եկեղեցու հողը և այդ հողով էլ այստեղ կառուցել նրա մատուռը:

Մատուռի ներսում չորս կողմը սրբապատկերներ են ու խաչեր: Ասորիները մոտենում են մոմ գնելու, այնուհետև մտնում մատուռ` իրենց աղոթքն առ Աստված լուռ բարձրացնելու: Մատուռի բակում մոմավառության տեղն է, որտեղ իրար հետևից շարք կազմելով մարդիկ մոտենում են ու վառում:

«Ամբողջ աշխարհի ասորիներն այսօր նշում են Սբ Մարեզի տոնը, որը մեր ամենասիրած և ուրախ տոնն է: Նույնիսկ Արզնիում ու Դիմիտրովում բնակվող ասորիներն այսօր գալիս են Դվին` միասին տոնելու»,- ասում է Վովա Բադալովը և հավելում, որ Մարեզը եղել է սուրբ, ով բուժել է հիվանդներին:

Երեկոյան ժամը 5:30-ին մատուռի մոտ հավաքվում են ասորի երաժիշտները՝ իրենց ազգային երգ-երաժշտությամբ տոնը վերածելով իսկական խնջույքի: Երիտասարդները, ձեռք ձեռքի բռնած, երկար շարքով պտտվում են մատուռի առջևի բակում ու պարում ասորական ազգային պարեր:

Մեծահասակներն ուրախ նայում են երիտասարդներին, ծափ տալիս, ոգևորում նրանց: Բազմամարդ և աղմկոտ ասորական տոնախմբությունը շարունակվում է մինչև ուշ գիշեր:

Հայերի հետ ավանդույթներում մի շարք նմանություններ ունեցող ասորի ընտանիքները նշում են, որ իրենք դրական ու սովորական են վերաբերվում հայերի ու ասորիների միջև ամուսնություններին:

«Օրինակ՝ եզդիներն ու ասորիները երբեք չեն ամուսնանում իրար հետ, քանի որ եզդին միայն եզդիի հետ է ամուսնանում, բայց մենք հայերի հետ ամուսնանում ենք ու ավանդույթներով էլ շատ նման ենք իրար: Իմ եղբայրների կանայք բոլորն էլ հայ են»,- ասում է 61-ամյա Ռոմելլա Իոսիպովան և հավելում, որ ասորական հարսանիքն նշում են երեք օր՝ ուրբաթ, շաբաթ, կիրակի:

«Ուրբաթ տավարը մորթում են, հարսի բաժինը սինիների մեջ դրած երաժշտությամբ տանում են հարսի տուն: Հետո հարսին տանում են քավորի տուն, հետո էլ` փեսայի տուն: Ինձ էլ են այդպես ամուսնացրել»,- ժպտալով պատմում է 74-ամյա Լյուսյա Եդիգարովան, ով լիարժեք տիրապետում է իր մայրենի ասորերենին, բայց գրել չգիտի:

Մարթուխանը«Առաջ` սովետի ժամանակ, արգելված էր, դասագրքեր չկային, որ մեզ ասորերեն սովորեցնեին, ու ես գրել չսովորեցի, միայն խոսում եմ, իսկ հիմա լավ է, դասագրքեր կան»,- հավելում է Լյուսյա Եդիգարովան:

Նրա թոռնուհին` Լյուսյա Բադալովան, բոլոր ասորի դպրոցականների հետ սովորում է Դվինի Պուշկինի անվան ռուսական դպրոցում, որտեղ դասավանդում են նաև ասորերեն լեզու և գրականություն, պատմություն: Նա նշում է, որ դասագրքերը բերվում են Իրանից:

«Դպրոցում ակումբ կա, որտեղ մեզ սովորեցնում են նաև ասորական երգեր ու պարեր»,- ասում է 12-րդ դասարանի աշակերտուհի Լյուսյան:

Ասորիներն ասում են, որ փորձում են պահել իրենց ինքնությունը, սակայն միևնույն ժամանակ նշում են, որ լավ են զգում Հայաստանում:

34-ամյա ասորի Կարեն Գևորգիզովը, որի կինը հայ է, նշում է, որ Հայաստանում ասորիներին որպես ազգային փոքրամասնության լավ են վերաբերվում:

«Մենք ոչ մի խնդիր չունենք և ոչ մի տարբերություն էլ չենք դնում հայերի ու ասորիների միջև: Մարզերում ապրող ասորիները` թե´ տղամարդիկ և թե´ կանայք, հիմնականում զբաղվում են հողագործությամբ կամ անասնապահությամբ: Ես նաև երաժիշտ եմ ու հարսանիքների և ծնունդների ժամանակ նվագում-երգում եմ ասորական ու հայկական երգեր»,- ասում է Գևորգիզովը:

Ապրիլի 1-ին գարնան զարթոնքի հետ ասորիները նշում են իրենց Նոր տարին, սակայն բաց չեն թողնում նաև դեկտեմբերի 31-ը հայերի հետ նշելու ավանդույթը:

Իսկ հուլիսի 3-ին նշում են Մարթումայի տոնը Դվինի ասորական եկեղեցում:

«Մենք ամեն կիրակի մասնակցում ենք եկեղեցում պատարագին և հայերի նման քրիստոնյա ազգ ենք»,- ասում է 55-ամյա Սոնյա Մարագուլովան:

Տես ֆոտոպատմությունը

Դվին, Արտաշատ

© Medialab.am