«Մեր հասարակության մեջ չկա հարգանք տարբերության հանդեպ, ուրիշ մարդու, այդ մարդու ընտրության հանդեպ». Միքայել Զոլյան

«Մեր հասարակության մեջ չկա հարգանք տարբերության հանդեպ, ուրիշ մարդու, այդ մարդու ընտրության հանդեպ». Միքայել Զոլյան
«Մեր հասարակության մեջ չկա հարգանք տարբերության հանդեպ, ուրիշ մարդու, այդ մարդու ընտրության հանդեպ». Միքայել Զոլյան

«Մեդիալաբի» հարցերին պատասխանում է քաղաքագետ Միքայել Զոլյանը:

– Պարո՛ն Զոլյան, ինչպե՞ս կգնահատեք այն, ինչ արել են Արցախի ոստիկանները Ասյա Խաչատրյանի նկատմամբ։ Արցախի ոստիկանությունում նրան ապտակել են, հայհոյել, սպառնացել և ասել, որ Ղարաբաղում կինը չպետք է փողոցում ծխի կամ մազերը կապույտ ներկի, իսկ օրենքը թող գնա և Հայաստանում պահանջի։

– Ասյա Խաչատրյանի հետ կատարվածը, մեղմ ասած, մտահոգիչ է: Ոմանց տեղի ունեցածը կարող է փոքր միջադեպ թվալ, բայց այն ունի բազմաթիվ շերտեր և վերհանում է մեր հասարակության մեջ առկա բազմաթիվ խնդիրներ: Այժմ բանավեճերը սոցիալական ցանցերում հիմնականում գնացին հայաստանցի-արցախցի բաժանման գծով, բայց, կարծում եմ` խնդիրն ավելի խորքային է: Այս պատմության մեջ կա անհանդուրժողականություն, կա խտրականություն կանանց հանդեպ, կա նաև ոստիկանության ոչ պրոֆեսիոնալիզմ և արհամարհանք քաղաքացու նկատմամբ:

Մի բան է, երբ, ասենք, տեղացի տատիկ-պապիկներն են շոկի մեջ ընկնում կապույտ մազերով աղջիկ տեսնելիս, այլ բան, երբ ոստիկանությունն իրեն իրավունք է վերապահում չափահաս քաղաքացուն խրատել, թե ի՛նչ տեսք պետք է ունենա, ո՛ր ժամերին դրսում լինի, ծխի, թե չծխի և այլն: Սա արդեն «Իսլամական պետությանը» կամ «Թալիբանին» բնորոշ վարքագիծ է, և դրա դեմ պետք է պայքարել ամեն գնով: Սա Հայաստան է, այլ ոչ թե Պակիստան: Պետք է ամեն ինչ անել, որ մեղավորները պատժվեն, և դա դաս դառնա իշխանությունների համար թե՛ Արցախում, թե՛ Հայաստանի մարզերում, և նման դեպքերի կրկնությունը բացառվի:

Բայց նաև ասեմ, որ ես չեմ գտնում, որ այս խնդիրը զուտ Արցախի խնդիրն է: Այն երևույթները, որոնք դարձան այս միջադեպի պատճառ, միայն Արցախին չեն բնորոշ, դրանք բնորոշ են ամբողջ Հայաստանին, պարզապես Արցախում ինչ-ինչ պատճառներով ավելի խտացված են հանդես գալիս: Թերևս այնտեղ ռազմաճակատին մոտ լինելու պատճառով ուժայիններն իրենց թույլ են տալիս որոշ գործողություններ, որոնք գուցե Հայաստանի մարզերում թույլ չտային, և հասարակությունն էլ հենց այդ պատերազմական վիճակի պատճառով ավելի հակված է արդարացնելու ուժայիններին: Բացի այդ, Արցախի՝ չճանաչված պետություն լինելու պատճառով այնտեղ ավելի թույլ են մարդու իրավունքների պաշտպանության մեխանիզմները: Սակայն ինքը՝ խնդիրը, կա ամեն տեղ, և նման բան, գուցե մի փոքր այլ տարբերակով, կարելի է պատկերացնել Հայաստանում ամեն տեղ, թեկուզև` Երևանում:

– Սա արդյոք չի՞ խոսում այն մասին, որ մենք անհանդուրժող ենք տարբերվողի նկատմամբ:

– Այդ բառը շատ է ծեծված, մասնավորապես, իշխանավորներն այնքան են օգտագործել, որ արդեն այդ բառը բացասական երանգ է ստանում: Բայց իրականում այդ խնդիրը կա: Մեր հասարակության մեջ չկա հարգանք տարբերության հանդեպ, հարգանք ուրիշ մարդու, այդ մարդու ընտրության հանդեպ: Ընդ որում, դրանից զերծ չէ նաև մտավորականությունը: Յուրաքանչյուրն ունի ճիշտ պահվածքի մասին որոշակի պատկերացում և ցանկացած այլ պահվածք դատապարտում է: Տարբերությունը լավագույն դեպքում ընկալվում է որպես խնդիր, վտանգ, և, ի վերջո, կարող է հիմք դառնալ ատելության կամ բռնության համար:

Չկա հարգանք ուրիշի ընտրության հանդեպ։ Եվ դա նույնիսկ «պռադվինուտի» մարդկանց շրջանում ա էդպես. եթե ես ապրում եմ սենց, ուրեմն բոլորն էլ պիտի սենց ապրեն։ Եթե ես ծխող եմ, ուրեմն բոլորն էլ պետք ա իմ ծուխը շնչեն, դուրները չի գալիս` թող իրանք էլ ծխեն, ու վաբշե, ով չի ծխում` չմո ա։ Եվ հակառակը, եթե ես ծխող չեմ, ոչ ոք չպիտի ծխի, նույնիսկ իրա տանը ով ծխում ա՝ «անհաջողակ ա»։

– Ֆեյսբուքյան քննարկումները բուն խնդրից տեղափոխվեցին հայաստանցի-ղարաբաղցի տիրույթ: Սա ցույց չի՞ տալիս, որ այդ անհանդուրժողականությունը փոխադարձ է:

– Երբ ես խոսում եմ անհանդուրժողականության մասին, բնականաբար, խոսում եմ ամբողջ հայաստանյան հասարակության մասին, և որևէ տարբերություն չեմ դնում ղարաբաղցու և հայաստանցու միջև: Հայության տարբեր հատվածների միջև առկա անհանդուրժողականությունը և բացասական կարծրատիպերն ընդհանրապես մի առանձին մեծ թեմա է: Գնացե՛ք, օրինակ` Լոս Անջելես և հարցրեք, թե ի՛նչ կարծիքի են իրար մասին այսպես կոչված «հայաստանցիները», «բեյրութցիները», «պարսկահայերը», և այնպիսի բաներ կլսեք, որ դրա համեմատ հայաստանցի-ղարաբաղցի հակասությունները ձեզ անէական կթվան:

Պարզապես Արցախի դեպքում այս ամենին միանում է քաղաքական գործոնը, մասնավորապես, երկրամասի իրավական կարգավիճակի չհստակեցված լինելը, ինչպես նաև Հայաստանի իշխանավորների արցախյան ծագումը, և այդ ամենն ավելի է բարդացնում իրավիճակը: Բացի այդ, այս խնդրի մասին չի խոսվում, փորձ է արվում այս թեմայի գոյությունը լռության մատնել, իսկ դա միշտ բերում է նրան, որ կարծրատիպերը և բացասական վերաբերմունքը երկու կողմում էլ խորանում են: Իհարկե, վճռական պահերին, ինչպես, օրինակ` 2016-ի ապրիլին էր, այս ամենը մի կողմ է դրվում, բայց, ինչպես տեսանք այժմ, եթե առիթ է առաջանում, կարող է վերադառնալ:

– Որքանո՞վ է Արցախի իշխանությունների արձագանքն ադեկվատ տեղի ունեցածին: Արդյոք ուշացած չէ՞ր այդ արձագանքը:

– Այն արձագանքները, որոնք ես լսել եմ, կարծես բավական ադեկվատ են եղել: Այլ հարց է, թե որքանո՛վ անաչառ կլինի հետաքննությունը, և կպատժվե՞ն արդյոք մեղավորները: Ես, իհարկե, մեծ հույսեր չունեմ, որ մեղավորները կպատժվեն, բայց, համենայն դեպս, երևի ավելի զգույշ կլինեն հաջորդ անգամ՝ թե՛ շարքային ոստիկանները, թե՛ ղեկավարները: Բայց այստեղ կա խնդրի երկու կողմ: Մեկն այն է, որ ոստիկանությունն իրեն չպետք է բարձր համարի շարքային քաղաքացուց և չպետք է փորձի բարոյականության դասեր տալ քաղաքացուն:

Սա համեմատաբար հեշտ լուծելի հարց է: Բայց ոստիկանները լուսնից չեն ընկնում, նրանք մեր հասարակության մի մասն են, և քանի դեռ մեր հասարակության մեջ կան կարծրատիպեր, անհանդուրժողականություն և խտրականություն, նման պատմություններ կարող են պատահել մեր երկրում, ցավոք: Բայց լավ նորությունն այն է, որ ամեն նման պատմություն մի որոշակի, թեկուզև փոքր փոփոխություն է առաջացնում հասարակության մեջ:

Մանե Հարությունյան

MediaLab.am